Om Skin

Välkommen till företaget som tillverkar naturkosmetiska tvålar, hud- & hårvårdsprodukter. Titta in i butiken på www.skinsweden.se Lämna gärna en kommentar när du är här! skinsweden@hotmail.se 0031646179710

onsdag 21 maj 2008

Lavendelskorpor

Får man fresta med lite lavendelskorpor? Jag tänker varje dag jag går förbi min lavendel i trädgården att jag måste baka mina favoriter. Snart, alldeles snart blir det nog...

Sätt ugnen på 200 grader
120 g grovt hackad sötmandel
2 ägg
2 dl råsocker
3 msk torkade lavendelblommor
5 dl siktat dinkelmjöl
1 tsk bakpulver
100 g grovt hackad mörk choklad
ca 0,5 dl vatten
1 äggvita till pensling
Rör ihop lavendelblommorna, socker, mjöl och bakpulver. Tillsätt de två äggen. Hacka choklad och mandel grovt, rör ner i smeten. Tillsätt så mycket vatten, ca 0,5 dl, så att alltsammans blir en mjuk och smidig deg.
Fördela degen i fyra delar och rulla ut till längder på en plåt med bakplåtspapper. Pensla längderna med den lätt uppvispade äggvitan. Grädda längderna i mitten av ugnen i ca 20 min. Tag ut dem ur ugnen och sänk värmen på ugnen till 100 grader. Skär längderna till bitar och vänd dem på sidan för att torka dem i mitten av ugnen i ca 40 min.

Hittar du inte torkad lavendel kan du köpa av oss. Maila mig bara så skickar vi!
Kram Eva

1 kommentar:

Monkan sa...

Kul att du hittade till min blogg :-)

Ja smultronen var superhäftiga, tänk att jag gått förbi dem två gånger varje dag hela veckan utan att se.

Hade inte en aning om man kunde äta lavendel men det låter gott, ett recept med mandel och choklad i kan ju aldrig bli annat än bra :-)